Välkommen till Smedbyskolan. Vi är en skola med 300 elever i årskurserna förskoleklass till åk 3. På vår Bloggsida kan du få information och inblick i vår vardag. Du hittar också andra länkar du kan behöva såsom ledighetsansökan, matsedel eller viktiga telefonnummer.

lördag 20 april 2024

1c veckobrev v.17

  Hej gänget!

Ännu en vecka avklarad i 1C och vi har haft en vecka med schemabrytande idrottslektioner där eleverna har fått testa på dans med några instruktörer från Dansverkstan.
Alltid kul att det kommer besök till skolan samt att eleverna får testa på saker som de möjligtvis inte gjort tidigare. Kommande vecka kommer det besök från en cirkus förening där eleverna får testa på ännu en ny aktivitet.


Läsläxa (svenska):
Läsläxa är kapitel 18 till den 22/4. Eleverna ska ha med sig både läseboken och läxboken till skolan på måndag så att vi kan gå igenom det tillsammans. Läsprotokoll ska lämnas in tillsammans med läsläxan.


Svenska:
Läsprojektet med materialet "Huset på Alvägen" börjar närma sig sitt slut och några elever kommer under kommande vecka att övergå till en mer individuell läsuppgift. Stort fokus ligger på avkodning, automatisering, men som vi skrev förra vecka, även förståelse för det eleverna läser.
I bokstavsarbetet är vi mer eller mindre klara med "Yy" och kommer nästa vecka att påbörja "Gg".


Matematik:

Under veckan har vi introducerar enklare multiplikationer i form utav "varje-situationer". Eleverna har fått läsa enklare räknehändelse där de ska läsa, tolka och sedan lista ut vilken uträkning som passar till texten. 
Exempelvis: Varje häst har 4 hästskor. Hur många hästskor har 8 hästar tillsammans. 

Eleverna ska här skriva en multiplikation som passar till uppgiften, sedan rita uppgiften och förklara hur de tänker.
Flera elever skriver "4+4+4+4+4+4+4+4=" och ritar sedan fyra hästskor i åtta grupper. Vi pratar då om att additionen kan skrivas i en multiplikation "8*4" och att åttan står för hur många fyror det är de ska addera. 
Eleverna har även fått göra en egen räknehändelse. De ska då skriva en egen "varje-situation" för att sedan visa vilket tal det är man ska räkna, hur det kan lösas genom att rita och vilken multiplikation det blir.

NO:
Vi har skrivit faktatext om björnen och kommer under nästa vecka att skriva om våra resterande "klassdjur"; ekorren, älgen och svanen. 
Eleverna har skrivit en kortare text med hjälp av stödord/mindmaps om våren.






Övrigt:
Läsprotokoll ska lämnas in tillsammans med läsläxa på måndag.

Bibliotek på tisdag.

På idrottslektionerna under kommande vecka får eleverna testa på cirkus.




Vi önskar alla en fantastisk helg!

Victor, Johanna, Frans och Anette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.