Välkommen till Smedbyskolan. Vi är en skola med 300 elever i årskurserna förskoleklass till åk 3. På vår Bloggsida kan du få information och inblick i vår vardag. Du hittar också andra länkar du kan behöva såsom ledighetsansökan, matsedel eller viktiga telefonnummer.

fredag 12 april 2024

1c veckobrev v.16

 Hej gänget!

Skönt att vara igång igen efter lovet! Under veckan har det varit blandat kompott vädermässigt och det är väldigt skönt att alla elever har kläder som passar för alla väder. Inför nästa vecka finns det ju risk för snö igen, något som kan vara värt att tänka på.

Vi har haft besök under fredagen av Lisette (vår bibliotekarie) som har visat lite olika böcker som eleverna har fått chans att låna hem. Vi har ju lyxen att faktiskt få tillbaka Lisette efter att hon haft ett uppehåll för studier (kopplade till hennes nya tjänst) och hon kommer nu vara i biblioteket torsdagar och fredagar. Det innebär att vi missar henne då vi har tid tisdagar, men hon har så snällt ställt upp med lite tider där hon besöker oss i klassrummet istället. Vi kommer skriva ut här på bloggen när nästa tillfället för bokprat blir.

Vi passar på att peppa lite extra med läsningen hemma, vi har ett par veckor kvar tills läsprotokollet ska in och vi hoppas kunna slå 5000 gemensamma minuter i klassen.


Läsläxa (svenska):
Läsläxa är kapitel 17 till den 15/4. Eleverna ska ha med sig både läseboken och läxboken till skolan på måndag så att vi kan gå igenom det tillsammans.


Svenska:
Vi är klara (mestadels) med bokstaven "Ff" och har jobbat vidare med lite extra- och  repetitionssidor. Vi kommer under nästa vecka påbörja ny bokstav, där Yy ligger närmast på agendan.
Läsprojektet i par fortskrider och vi har några som läser "Huset på Alvägen" och några som kommit lite längre. 
OBS! Mycket fokus ligger på att eleverna samarbetar och lyssnar på varandra när de läser. Vi lägger även mycket fokus på att eleverna förstår vad de precis har läst.
Något som ni kan tänka på hemma när ni läser läsläxan är att ställa frågor i samband med avslutade stycken eller ibland svårare meningar. Vi märker att ibland så missar eleverna vad som faktiskt står eftersom mycket energi läggs på avkodningen. Det är ju så att ju längre in i skollivet eleverna kommer desto mer handlar läsningen om att förstå och tolka informationen eller berättelsen de har läst. Att bara avkoda utan att faktiskt begripa vad man har läst har egentligen inte så mycket värde. Med det sagt så är det självklart stort fokus på avkodning och flyt i läsningen under årskurs 1, men det kommer snabbt läggas mer tyngd på förståelsen. Hjälp era barn genom att diskutera texterna, ställ frågor där svaren finns både i texten, men också mellan raderna (saker som man förstår via kontext till exempel).

Matematik:

Vi jobbar vidare med TRR där vi nästa vecka kommer börja med lättare multiplikationen. I matteboken jobbar vi med addition och subtraktion där eleverna ska se likheter. 
Till exempel: 

  4+3=__
14+3=__

Här vill vi att eleverna ska förstå att den första additionen också hjälper dem med additionen under. Att entalet som adderas är desamma och att det enbart tillkommer ett tiotal i den andra additionen. Liknande uppgifter kommer när vi jobbar med 100-kompisar:

7+3=10
70+30=100

Här vill vi att eleverna ska se och förstå sambandet mellan 10-kompisar och 100-kompisar.

NO:
Aktuellt tema i NO är "våren" och klassen har läst och skrivit om olika vårtecken, djur och väderförändringar. 
Vi dokumenterar allt precis som med tidigare årstider och det är väldigt kul att se hur mycket eleverna har utvecklats sedan i höstas!
Utöver det så har vi även jobbat med våren i vår arbetsbok där ni kan se ett exempel på arbetsbokens upplägg här nedanför. Vi börjar med att titta på bilden tillsammans och skriver upp vårtecken på tavlan. Vi diskuterar och pratar om vad som händer under våren och hur det skiljer sig från vintern. Efter det påbörjar eleverna ett eget arbete med uppgifterna i boken.






Övrigt:
Information från rektor: 

Barnkonsekvensanalys

Innan lovet fick  eleverna på Smedbyskolan  återkoppling klassvis kring planerade åtgärder som barnkonsekvensanalysen inför skolövergångarna mynnat ut i.

Uppföljning på planerade åtgärder följs upp och utvärderas under höstterminen 2024.




Vi önskar alla en fantastisk helg!

Victor, Johanna, Frans och Anette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.